Jeg vil gjerne følge opp innleggene fra før påske om illsint gutt og tilføye at jeg har ei jente som blir så sint at hun blir helt blå. Bokstavelig talt. Hun skifter farge. En gang ble hun så sinna at det virket som hun mistet bevisstheten. Det kan umulig være sunt. Hun er også et slikt barn som dere har beskrevet de to siste ukene. "Illsint" uten forvarsel. Jeg hører gjerne på flere råd, men det viktigste spørsmålet mitt
er, er det fysisk farlig å skrike så man besvimer?
Her har jeg måttet søke hjelp hos andre med mer kunnskap enn meg selv.
Svaret nedenfor er derfor et sitat hentet fra:
Helsenett>>
Ӂ skrike seg bort - affektkramper"
Affektkramper er en spesiell måte å reagere på som vi kan se hos enkelte friske barn. Det forekommer under 3 års alder og utløses av smerte, sinne eller frustrasjon som fører til at barnet skriker. Barnet skriker først kraftig og illsint og holder deretter pusten. Det blir da mørkt rød eller blå i ansiktet og kan så besvime et øyeblikk. Noen vil også kunne få rykninger i forbindelse med anfallet. Kan barnet få noen skader av slike anfall?
Slike anfall er ikke farlige, men kan nok se skremmende ut dersom en ikke vet hva det er. Når barnet besvimer, vil det slappe av igjen, og puste automatisk. Dermed går anfallet over av seg selv. Hva skal jeg gjøre hvis barnet mitt får et slikt anfall?
Dersom du vet at det er et affektanfall trenger du ikke gjøre noe som helst. Det beste for barnet er at man lager så lite oppstyr rundt anfallet som mulig, og ikke gjør noe annet enn det man ellers vil gjøre når barnet blir sint, skuffet eller har slått seg. Dersom du er usikker og redd, vil det beste være å ta kontakt med legen din og snakke om anfallet slik at du kan få sikkerhet om hva det er for noe.”
Håper dette var til noe hjelp!
Annlaug