Hva er Montessori?
torsdag, april 22, 2010 at 10:22PM
www.0-6.no in Pedagogiske retninger

?Spørsmål

Jeg har akkurat begynt i en Montessori -barnehage. Egentlig helt tilfeldig at det var Montessori. Det er første gang jeg jobber i en slik barnehage og jeg reagerer på at alt er så styrt. Det er så lite rom til frilek og fri fantasi. Jeg har forsøkt å snakke med andre i barnehagen om det, men det er liksom ganske lukket. Er det typisk for Montessori - pedagogikken? Hva kan gjøres for å livne det til litt? :-)
Hilsen Inger

!Svar

Jeg må innrømme at mitt kjennskap til Montessori – pedagogikken er mangelfull. Inntrykket jeg sitter med er hentet fra et studiebesøk i London for mange år siden og for øvrig det jeg har hørt av andre. Ut fra dette magre kjennskapet er min følelse den samme som du sitter med. Jeg er kjent med kritikk som går på at det legges for stor vekt på vitenskapelig trening og intellektuell utviklingen hos barn og at det legges lite vekt på sosial trening og rom til fri utfoldelse – frilek. Hvis dette er tilfelle, så skiller Montessori – pedagogikken seg sterkt fra den ”vanlige” barnehagetradisjonen i Norge og Skandinavia. Vårt ”varemerke” er på mange måter det at vi setter frileken høyt. Jeg har imidlertid ikke nok informasjon til å påstå at dette inntrykket er korrekt. Det jeg imidlertid vil si, er: Når en velger en barnehage (eller skole) med alternativ pedagogikk (enten som arbeidstaker eller som foreldre), så må en respektere det alternative. Mao: jeg vil tro det blir vanskelig å endre på forhold som henger sammen med den alternative pedagogikken. Brutalt kan en si: Hvis en ikke liker dette, ta barnet ut, eller, i ditt tilfelle: finn en annen jobb. Vet ikke om dette var til noe hjelp for deg, kanskje noen av leserne har erfaringer eller synspunkter som de vil dele?

Annlaug

Article originally appeared on 0-6 (http://www.forum.0-6.no/).
See website for complete article licensing information.