Fascinert av flammer
torsdag, mai 20, 2010 at 12:18PM
www.0-6.no in Mani

?Spørsmål

Vi har et barn (5år) i barnehagen som liker å leke med fyrstikker. Flammer ser ut til å fascinere barnet. Barnet har opplevd brann hjemme. Hva kan vi gjøre for å få barnet til å forstå alvoret av å leke med fyrstikker? Ser ikke ut til at barnet ble skremt av det som hente hjemme?

!Svar

Jeg må innrømme at jeg stusser litt på denne… hvordan vet dere at barnet liker å leke med fyrstikker? Da må han jo ha hatt tilgang til fyrstikker i barnehagen og det skal jo ikke barn ha? Først og fremst holder vi alle mulige farlige gjenstander unna småbarn. Hvorvidt de forstår eller ikke, spiller ikke så stor rolle, tenker jeg. De skal ikke få tak i noe som kan forårsake farlige situasjoner. Parallelt forklarer vi hvorfor enkelte ting ikke kun er for voksne. Sakte, men sikkert modnes de fleste barn og utvikler en forståelse som hjelper dem til gradvis å kunne ta vare på seg selv. Men i mellomtiden er dette de voksnes ansvar.

Jeg synes ikke det er rart om dette barnet er ekstra opptatt av flammer. Det har sikkert vært mye ståhei rund hendelsen hjemme og det har nok satt spor. Om barnet er skremt eller ikke, skal ikke jeg uttale meg om, men at dette har vært en sterk opplevelse, går jeg ut fra. Barn trenger å bearbeide sterke opplevelser, og kanskje er det nettopp det han/hun forsøker å gjøre. Når det er sagt, så er min erfaring at alt som er ulovlig eller ikke for barn blir ekstra spennende, - nettopp fordi det er ulovlig. Dermed blir det viktig at vi voksne sørger for et trygt miljø hvor det ikke er mulig å skade seg.

Hold farlige gjenstander unna!

Article originally appeared on 0-6 (http://www.forum.0-6.no/).
See website for complete article licensing information.