Vi skal ha planleggingsdag i barnehagen 3.januar. Da hadde vi tenkt å bruke litt tid faglige diskusjoner. Jeg er på jakt etter en god problemstilling/et case som vi kan diskutere med utgangspunkt i rammeplanen. Vi er en privat barnehage med to avdelinger, en 0-3 og en 3-6 år. Vi har mange assistenter uten relevant utdanning. Har du et godt forslag?
På forhånd takk.
Vennlig hilsen
Bente
Hei, Bente.
Her er det et hav å velge i og det hadde hjulpet meg om jeg visste hva dere er spesielt opptatt av/har som fokusområde. I og med at jeg ikke har den informasjonen, har jeg måttet velge for dere… Om dere ikke ønsker å bruke dette, kan oppsettet kanskje brukes som modell for et annet tema?
Fra Rammeplanen (2006)
”1.5 Barns medvirkning
Barn i barnehagen har rett til å gi uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Barn skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet. Barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet.
(Barnehageloven § 3 Barns rett til medvirkning”
Individuelt:
Gi eksempler på situasjoner hvor barna på din avdeling har gitt uttrykk for sitt syn på det dere holder på med
Skriv ned stikkord
Avdelingsvis:
Den enkelte presenterer sine punkter for de andre.
Gruppen diskuterer:
Skriv ned konkrete punkter rundt det dere kommer fram til
Plenum (hele barnehagen):
Diskuter spørsmålene:
Avdelingene presenterer det de har kommet fram til tidliger
Lykke til på planleggingsdagen!
Annlaug