0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

Spørsmål og svar:

Annlaug Madland har lang erfaring fra arbeid i barnehage og fra undervisning ved allmenn - og førskolelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger. Hver uke svarer hun på medlemmenes spørsmål om stort og smått i barnehagen.

tirsdag
mar122013

Klarer ikke å uttale ord.

?Spørsmål

Jeg har en jente i barnehagen, som nå er 2,3 år. Hun har per i dag ikke uttalt et eneste ord "rent", og har vel kun 5 ord som kan likne på ord (nei, mamma, pappa, se, få). Hun "babler" i ett sett, og kommuniserer mye med lyder, men få tydelige ord. Hun er ikke flerspråklig, har ingen diagnose e.l. og har en storesøster med helt normal språkutvikling. På avdelingen hennes jobber de med "Snakke pakken" i grupper, har samlinger og leser, og de andre barna på avdelingen har relativt "normal" språkutvikling.

Jeg vet at barn utvikler seg meget forskjellig, men synes vel jenta henger såpass langt etter at jeg bekymrer meg.

Hva tenker du? Bør jeg ta kontakt med fagsenter e.l.? Har du noen tips til hva vi kan gjøre i barnehagen? Bør jeg bekymre meg, eller bare ta tiden til hjelp?

Mvh Ane

 

!Svar

Hei, Ane!

For det første: barn utvikler seg uhyre forskjellig og det som er innenfor ”normalen” dreier seg om gjennomsnittet. Altså: Det er STORT slingringsmonn.

Jeg har hatt barn i barnehagen som så å si ikke sa noe før de var rundt 3 og så plutselig kom det hele setninger.

Når det er sagt, så er det ikke noe i veien for å ta en telefon og snakke med PPT `s logoped på generelt grunnlag(regner med at de har det i din kommune også).

Jeg vet ikke om jeg hadde vært bekymret eller ei. I følge artikkelen under er forståelsen viktig i den alderen ”ditt” barn er i. Forstår hun hva som blir sagt? Enkle beskjeder, fortellinger osv.

I artikkelen under finner du mer om ditt tema.

Håper det oppleves nyttig! 

Annlaug 

http://nhi.no/forside/bekymret-for-barnets-sprakutvikling-34431.html

 

0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo