For langsom utbygging
søndag, september 22, 2013 at 10:25PM
www.0-6.no in Politikk

I år ferdigstiller Oslo kommune 36 nye barnehageplasser. - Altfor dårlig, mener Libe Rieber-Mohn (Ap).

Som Osloby skrev i 17.09.2013, innfrir Oslo kommune den lovfestede retten til barnehageplass. 8636 barn fikk et tilbud innen utgangen av juni, men fortsatt står rundt 1720 barn i kø.

Blant dem er barn født etter 1. september, som fyller ett år senere på året og dermed ikke er garantert plass.

- Det er mange familier som har behov for barnehageplass, men som venter fordi byrådet ikke er i stand til å gjennomføre den utbyggingen det er satt av penger til, sier Aps gruppeleder Libe Rieber-Mohn.

Tvang frem to opptak i året

I Omsorgsbygg årsberetning for 2012 kommer det nemlig frem at det var satt av 352 millioner kroner til utvidelser og nye barnehager, men at foretaket kun brukte rundt en tredjedel, 119 millioner.

Det vil si at 233 millioner sto ubrukt.

Årsaken er færre bestillinger fra byrådsavdeling for kunnskap og utdanning, står det i årsberetningen.

Rieber-Mohn mener byrådet viser mangel på ambisjoner og gjennomføringsevne når de ikke klarer å bruke opp penger man har satt av i budsjettet.

 

- Vi må få fart på barnehageutbyggingen igjen. Nå tvang vi byrådet til å fremme sak om to opptak i året. Jeg forventer at de følger opp og kommer med noe konkret i budsjettet.

Kommunikasjonssjef Marte Svenneby i Omsorgsbygg opplyser at det i år blir ferdigstilt 36 nye barnehageplasser. Til sammenligning ble det bygget nesten 5000 nye plasser i perioden 2009-2012. Neste år er det planlagt at 792 plasser skal stå klare.

- 36 nye plasser er altfor dårlig når 1722 barn står i kø, mener Rieber-Mohn.

Barnehagebyråd Torger Ødegaard (H) kunne ikke kommentere tallene fra årsberetningen på stående fot i går ettermiddag, og viser også til at Omsorgsbygg ligger under en annen byrådsavdeling.

Heier på alle som er utålmodige

Han besvarer kritikken fra Ap med å si at heller ikke han er fornøyd før alle som ønsker et tilbud, og som har barn over ett år, får det.

- Jeg heier på alle som er utålmodige, det er jeg også. Jeg gir meg ikke før vi er i mål, men vi er ganske nær det målet, sier Ødegaard.

- I år står 36 nye plasser ferdig. Er det godt nok?

- Det er i kommunal regi. Vi har sagt at en vesentlig del av nye plasser kommer i privat regi.

Article originally appeared on 0-6 (http://www.forum.0-6.no/).
See website for complete article licensing information.