0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

Spørsmål og svar:

Annlaug Madland har lang erfaring fra arbeid i barnehage og fra undervisning ved allmenn - og førskolelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger. Hver uke svarer hun på medlemmenes spørsmål om stort og smått i barnehagen.

torsdag
mar252010

Stamming eller småbarnsstotring?

?Spørsmål

Jeg har en 2,5 åring som har snakket veldig bra til hans alder. Gutten har begynt å stamme og snakke litt baby språk. Jeg klarer ikke å se noen grunn som kan ha påvirket dette. Etter det jeg forstår så har det ikke vært noen endringer i hans liv som kan påvirke dette.

Gutten går i barnehage på liten avdeling, og er den som snakket best av barna

Hans Jakob

!Svar

Umiddelbart tenker jeg at dette er et vanlig fenomen. Jeg har opplevd det samme som deg med egne barn og hos flere barn i de barnehagene jeg har arbeidet. Min erfaring er at det har gått over av seg selv. Men; et lite søk på nettet ga mer kunnskap om fenomenet. Her et sitat:

”Det som kalles småbarnsstotring er noe de aller fleste barn må igjennom, og betyr ikke nødvendigvis at barnet stammer. Men det er glidende overganger mellom stotring og stamming, og det kan være vanskelig å høre forskjell.

- Hva er det som skiller det som kalles småbarnsstotring fra stamming?

- Først og fremt er det mer ”strev” og ”kamp” med stammingen, mens småbarnsstotringen oftere kan karakteriseres som ”kløning”, eller ”fomling” med språket. Småbarnsstotring kan være at barna gjentar småord, som jeg, jeg, jeg vil, eller at snakkingen stopper opp mens barnet tenker ut hva det skal si. Nøling, gjentakelse av ord eller gjentakelse av hele setninger behøver ikke bety at det er stamming. All tale preges for øvrig av en viss grad av pauser, gjentakelser og brudd i setninger, noe som er helt normalt i muntlig tale, også hos voksne.

Forskjellen ligger i at stammingen - som vist innledningsvis - preges av gjentakelser av stavelser og språklyder, og økende spenningsnivå i talen.”

I linken under kan du lese mer om stamming:
http://www.barnetmitt.com/barnetmitt/innhold/aktuelle_artikler/intervju_om_stamming

Annlaug

0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo