0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

« Når kan man la barn begynne å lære og lese? | Main | Litteratur i barnehagen »
torsdag
nov252010

Vil på teater

?Spørsmål

Hei. Vi har et litt vanlig problem nå før jul. Vi vil gjerne dra med barnehagen og se et juleteater. Det er for dyrt for barnehagen å betale alt og det er muligens frekt å spørre om foreldrene kan betale. Det er i alle fall et par som jeg vet har dårlig råd.

Har du noen smart ide til hva man gjør? En mulighet er jo å la være å dra, men heller tenke at dette er foreldrenes ansvar.
Mvh
Rådløs

!Svar

Hei!

Umiddelbart tenker jeg at jeg ville ha lagt ”problemet” fram for foreldrene evt. kun de foreldrene du antar vil ha problemer med å betale. Om barnehagen klarer å sponse noe, kan det jo være at de kan klare resten og uansett er det viktig å avdekke om de i det hele tatt er interessert.

Som mor i barnehage gjennom mange år har jeg opplevd ulik praksis i forhold til denne type situasjoner. Èn barnehage tilbød seg å ta barna med på en forestilling og vi foreldre ble invitert til å melde barna på og vi betalte. Av ulike grunner var det på ingen måte alle som ble med og det skjedde på ettermiddagen, så jeg opplevde dette som helt greit.

En annen variant jeg har vært med på (flere ganger), er at personalet tar opp med foreldrene at de kunne tenke seg å gå på teater med barna (på dagtid). De gjør det klart at de vet at dette – for noen – kan bli vanskelig, grunnet dårlig økonomi. Så ber de foreldrene om råd. Responsen fra foreldrene har gått på: ”Kan ikke de av oss som har råd, betale litt ekstra slik at alle kan være med? Eller: Kan barnehagen betale for de det gjelder og så betaler vi andre selv?” Ingen har vært ute etter å ”finne ut” hvem som ikke kan betale, foreldrene har vært løsningsorienterte og har tydeligvis hatt en sterk følelse av samhold.

En kan selvsagt ikke garantere at ”dine” foreldre vil reagere på denne måten, men å be foreldrene om råd kan kanskje åpne for løsninger dere selv ikke ser.

Sender denne ballen videre: er det noen ”der ute” som har erfaringer og gode råd?

Lykke til!

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Some HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>
0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo