0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

« Stamming eller småbarnsstotring? | Main | Illsint 4-åring »
torsdag
mar182010

Hvor fysisk kan man være?

?Spørsmål

Jeg vil gjerne følge opp innlegget ditt fra forrige uke. Jeg følte at dette kunne vært min sønn. Han er en slik ”illsint” gutt innimellom, men for det meste er han en snill fyr med mye empati. Jeg har opplevd at problemene er langt større i barnehagen enn hjemme. Ikke så rart. Det er jo mange barn og få voksne der i forhold til hjemme. Uansett bekymrer noe av problemfokuset meg. Jeg har en magefølelse på at guttens styrke blir undertrykket i barnehagen til fordel for det å måtte innrette seg etter stramme rutiner. Dumt, har jeg tenkt, for han har mye energi som ikke kommer ut.

Nå har han kommet hjem med kloremerker to dager på rad og forteller at det er voksne i barnehagen som gjør det når han ikke oppfører seg. Jeg antar at han virkelig ikke har oppført seg pent når slikt skjer, men samtidig er det jo ganske brutalt. Har du noen tanker rundt dette. Det er ikke lov, det er vold. Sånn er det, men det er jo bare en konstatering: Hva drar man ut av det. De ansatte fremstår som fantastiske mennesker, så jeg har jo vanskelig for å tro at de er så hardhendte med barn. Samtidig stoler jeg på min sønns virkelighetsoppfatning.

Hilsen litt fortvilet mor

!Svar

Kjære deg!

Hvis det er tilfelle at de voksne i barnehagen faktisk har klort din sønn så er det fullstendig uakseptabelt! Som du selv sier: det er helt ulovlig. Det skal ikke skje. Ditt barn skal aldri utsettes for noen form for vold i barnehagen!

De betraktningene du gjør deg rundt en eventuell problemfiksering i barnehagen *kan* kanskje medføre riktighet og hvis det er tilfelle er det ikke bra nok. Et tett og godt samarbeid mellom foreldre og personalet er viktig for å få best mulig kjennskap til det enkelte barnet. Barnehagen trenger å vite hvordan barnet oppfører seg hjemme og motsatt. Det er ikke uvanlig med ulik atferd i disse to arenaene. Når vi samtaler om dette kan vi kanskje finne nye måter å forholde oss til barnet på (som gagner barnet).

Du sier at de ansatte fremstår som ”fantastisk mennesker”, noe som er positivt. Jeg tror ikke mennesker klarer (over tid) å ”late som om” de bryr seg om og har kunnskap om barn samtidig som de handler motsatt av verdiene og holdningene nedfelt i Rammeplanen. Hvis jeg var deg ville jeg ha bedt om en samtale med den personen du stoler mest på. Fortell hva som har skjedd, hva sønnen din har fortalt og del dine egne betraktninger rundt hvordan du ser sønnen din.

Du sier også at du stoler på din sønns virkelighetsoppfatning og det er i utgangspunktet kun positivt. Samtidig har jeg ofte erfart at barn (og voksne) kan komme i skade for både å lyve og pynte på sannheten når de føler det trengs. Jeg sier ikke at sønnen din lyver, men jeg ville tatt høyde for at det kan* *finnes andre forklaringer på kloremerkene hans. Jeg håper for deg at du møter et klokt menneske som ikke kun går i forsvar, men som møter deg der du er og er genuint interessert i en positiv utvikling for sønnen din.

Lykke til med det!

Annlaug

Reader Comments (1)

Hei, dette er det jo kjempe viktig at du tar opp med styreren i den aktuelle barnehagen, Hun har ansvar for at barna ikke blir behandlet på en utilbørlig måte mens de er i barnehagen.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Some HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>
0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo