0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

« Økende sykefravær | Main | Konsekvens eller straff? »
torsdag
jun032010

Vil ikke la barna dra på tur

?Spørsmål

Det er en mor i barnehagen jeg jobber som er veldig redd for veldig mye. Det har startet noen nye nyutdannede førskolelærere hos oss som sprudler av ideer. De vil ut på tur i buss og i bil, men så har denne mammaen sagt at hennes barn får ikke være med på turer i buss eller i bil der andre kjører. Resultatet har vært at da har ingen dratt og turene er avlyst på grunn av en
mamma. Kan man gjøre sånn? Kan hun ene og alene sette stopper for at alle drar på tur? Det er jo skrekkelig.

Har du noen anelse om hva men kan gjøre i en slik situasjon?

Hilsen Wera- styrer

!Svar

Hei Wera!

Jeg har lett og lett for om mulig å finne klare regler rundt disse tingene. Fra statlig hold finner jeg mye om å følge forskriftene for sikring av barn i bil og buss, men ikke noe om hvorvidt tillatelse fra foreldrene er påkrevd. Mitt inntrykk er imidlertid at barnehagene innhenter tillatelse fra foreldrene før de evt. tar barna med i bil, buss etc. Det skulle bare mangle, tenker jeg. Og: om vi ber om foreldrenes samtykke, må vi også respektere deres rett til å si nei.

En rekke kommuner og barnehager har tydeligvis tenkt nøye gjennom problemstillingen; to eksempler på det finner du i linkene under. Her står det også litt om hva man kan forsøke dersom foreldrene ikke ønsker å gi sin tillatelse.

Min barnehage>>

Knærten Barnehage>>

Gjennom dialog med foreldrene kan vi kanskje finne alternative måter å løse ”problemet” på. Om ikke dette går, må vi nok legge om planene våre, noe barnehagefolk tradisjonelt er veldig flinke til.

Hører gjerne fra leserne hvis dere har erfaringer rundt dette spørsmålet!

Lykke til!

Annlaug

Reader Comments (3)

Det kan jo hende hun gar en god grunn. Kanskje hun har opplevd ulykke i bil eller noe som gjør at hun er stressa og trenger kontroll. Hvem vet? Mitt råd er:
-Tilpass dere. Det er sikker masse gøy man kan finne på i nærmiljøet.

juni 3, 2010 | Unregistered CommenterKim

Hva med å invitere denne foreldre m.på tur de første gangene,så ho med egne øyne får oppleve organisering etc.Kan jo hende ho e redd for sjølve utflukten.::::fri flyt eller kontroll......

juni 4, 2010 | Unregistered Commentersynnøve bendiksen

I vår barnehage inviterer vi foreldrene med, de som kan (det er ikke mange som kan, selv om de har lyst, pga jobben, men viktig å åpne opp og invitere!). Så bli reventuelt de foreldrne med som ikke ønsker å la barna sitte på med buss/bil e.l. Alle ønsker at barna skal være med i aktivitetene og en del av gruppen, så de kjører selv og det er kurrant for oss. Man må også tenke på og snu denne uroen denne mammaen gir utrykk for, altså, personalet må sette seg ned og konkret finne ut hvorfor og hvilken grunn hun har for uroen, har personalet, situasjonen eller måten personalet presenterer utfluktene på som uroer henne. Viktig å snu slike spørsmål mot seg selv. Kanskje personalet er flinke til å organisere og passe på, men gir dere utrykk for dette? Hva er det som uroer henne. Får foreldrene konkrete pnkt plan på hvordan dere håndterer barna på tur, hvilke forholdsregler og sikkerhet dere har-rett og slett rutiner rundt dette. Jeg som mor ville også etterlyst disse pnkt. Spesialt ved nye, unge pedagoger, og som styrer har jeg ansvar for alle barna, slike "tur rutiner" har foreldrene og med dette opplever de en trygghet. Og til sist, likevel, vil dere finne noen foreldre som absolutt uansett, ikke slipper sine små avgårdet, da er det bare å arbeide med å bygge tillit og heller arrangere turer i nærområdet. Vi har tur med buss kun en gang i nåret, på høsten, bondegårdstur, samme bondegård hvert år... Lykke til. Mv Katarina Karlsen

juni 4, 2010 | Registered CommenterKatarina Karlsen

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Some HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>
0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo