0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

« Skille i gutte og jentegrupper? | Main | Økende sykefravær »
torsdag
aug192010

Gutten leker ikke

?Spørsmål

Jeg har et tantebarn på 6 år som ikke leker. Foreldrene hans er ikke sammen. Hos moren har han mange kamerater og er mye ute sammen med dem. Moren vet ikke hva de leker, men han har det gøy sammen med sine venner. I barnehagen er han opptatt av fagbøker og å oppdage nye ting. Dette har stemor og pappa prøvd å videreføre hos dem, uten hell. Gutten er 6 år, og det eneste han synes er gøy på hjemmefronten er å spille brettspill. Det er ikke alltid like lett å finne tid til dette. Når vi sier at han må prøve å leke litt, sier han at han heller vil sove. De har prøvd å fjerne mange av lekene for å se om han savner dem. Det gjorde han ikke. Han er ikke engasjert i noe idrett, fordi han har ingen interesse av det.

Vi har så lyst til å få han engasjert i noe i stedet for at han kjeder seg hos pappaen. Hva kan vi gjøre? Hvorfor er han ikke interessert i å leke?

!Svar

Så godt med en tante som virkelig bryr seg! For meg høres det ikke ut som at denne gutten overhode ikke leker, men som at han ikke leker når han er hos pappaen sin. Det kan være mange grunner til dette Det at han kun ønsker å spille brettspill, *kan* kanskje gi oss en pekepinn. Brettspill gir samvær med andre, ofte også med voksne. Umiddelbart tenker jeg at han virkelig ønsker dette samværet.

Når barnehagebarn strever med å komme inn i leken eller ikke leker, er resepten så å si alltid at de voksne leker med barnet og gradvis fører det inn i lek med andre barn. Jeg tror at sannsynligheten er stor for at, dersom en av dere voksne hadde tilbudt seg å leke *sammen* med nevøen din, så hadde han stilt. Mulig jeg tar feil, men jeg mener å lese at dere ønsker at han skal kunne leke alene. Hvis hans behov primært er samvær, vil han naturlig nok ikke ønske dette.

For meg er stikkordene samvær og samspill her. Dere ønsker ikke at han skal kjede seg; bra! Hva med å inkludere ham i det de voksne til enhver tid holder på med? Barn elsker vanligvis å hjelpe til. En seks år gammel gutt kan delta i det meste: jobbe i hagen, snekre, lage mat, vaske, rydde garasjen o.s.v. Han kan også bli gitt ansvar for ”viktige” voksne oppgaver. Og: dere voksne kan av og til leke med ham.

Jeg mener på ingen måte at barn skal underholdes hele tiden eller at voksne skal stå på pinne for barn til enhver tid. Kanskje er det du beskriver kun en periode som går over av seg selv, og kanskje har det med situasjonen å gjøre; at mamma og pappa ikke bor sammen. Uansett; barn elsker samvær med voksne. Jeg tror alle mennesker ”kjeder seg” om de ikke har noe meningsfullt gjøre og jeg tror at vi alle trenger å føle at andre trenger oss.

Lykke til!

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Some HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>
0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo