Når kan man la barn begynne å lære og lese?

?Spørsmål
Hei
Jeg ble møtt litt i døra en dag av en far som argumenterte veldig godt for at man kan lære barn bokstaver fra de er tre og på den måten skape "smartere" barn. Selv er jeg av den oppfatning at barn kan lære bokstaver når de viser interesse for det. Denne faren mente at de har godt av litt press. Ikke at det er veldig viktig for meg å stå på mitt, men jeg kan gjerne tenke meg å høre hva du tenker rundt dette.
Hilsen Eli
!Svar
Hei, Eli.
Jeg tenker nok litt som deg. Rammeplanen er så tydelig på at vi skal ta utgangspunkt i barnets interesser i forhold til all læring. Dermed gjelder dette også bokstavering, tall etc., tenker JEG. Når barna (uavhengig av alder) viser interesse, er det vår oppgave og være observante og legge til rette for utvikling, uansett.
Når det er sagt, så er jeg klar over at det finnes ulike ”leirer” her. Grovt sett kan en kanskje si at vi ”barnehagefolk” befinner oss i en leir, mens fagfolk som arbeider i skolen kanskje ser ting litt annerledes.
Det som alltid er essensielt, er å kunne begrunne overfor foreldrene de valgene vi tar og at begrunnelsene våre er i samsvar med intensjonene i Rammeplanen. For å kunne gjøre dette, trenger vi kunnskap. Nedenfor er to linker fra ulike ståsted som kanskje kan hjelpe deg litt på vei. Den første er skrevet til foreldre, men overføringsverdien er stor til barnehagen. Den andre er skrevet av en av ”våre egne” og myntet på oss i barnehagen.
Lykke til!
Annlaug