0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

Spørsmål og svar:

Annlaug Madland har lang erfaring fra arbeid i barnehage og fra undervisning ved allmenn - og førskolelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger. Hver uke svarer hun på medlemmenes spørsmål om stort og smått i barnehagen.

torsdag
nov112010

Litteratur i barnehagen

?Spørsmål

Hei dere.
Jeg skal starte et prosjekt om litteratur for barn i barnehagen og trenger litt faglig slagkraft. Jeg skal formidle for de ansatte i barnehagen hvorfor det er VELDIG viktig å lese bøker for barn. Jeg vet jo det er viktig, men har litt vanskelig for å begrunne det mer enn at barn fenges av fortellinger og danner egne bilder i hodet, fantasi, kreativitet. Kan du skrive litt om hvorfor litteratur er viktig for barn, hvorfor noe er bra og noe er dårlig, gjerne med eksempler?

Om dette passer inn i deres tema for denne spalten ville jeg satt stor pris på et svar.

Ragnhild

 

!Svar

Hei Ragnhild!

Jeg har lyst til å berømme deg for at du søker faglige argumenter for så å formidle disse videre til resten av personalet. Veldig ofte ”vet” vi at det vi gjør er bra, men det er ikke alltid vi evner å få ”de andre” med oss. Kunnskap og begrunnelser er nødvendig for at alle skal se viktigheten av det vi driver med.

Jeg har (som så mange ganger før) måttet søke kunnskap hos andre for å kunne svare deg. Se linkene under, så vil du finne mange gode argumenter. Når det gjelder konkrete kriterier for hva som er god barnelitteratur, har jeg slitt litt. Jeg har alltid ment at uansett hva vi driver med i barnehagen så skal vi gå for kvalitet og forsyne oss på øverste hylle. Det ser ut som at det er en løpende diskusjon blant fagfolk rundt hva en bør legge vekt på for å kunne kalle en barnebok ”god”. Selv har jeg nok ofte fulgt magefølelsen: kjent etter om jeg selv har likt det jeg leser, vært på jakt etter barnas lydhørhet og begeistring, jaktet på muligheter for videre samtaler ut fra teksten, latt meg begeistre av godt språk, en god fortelling, spenning, ettertanke og (i billedbøker) vakre, engasjerende illustrasjoner. Dette har jeg sjelden funnet i (f. eks) Walt Disney`s komprimerte billigutgaver av eventyr…

Kanskje noen av leserne har konkrete eksempler på bøker som kan anbefales?

Linker:

Temahefte om språkmiljø og språkutvikling i barnehagen:

http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Barnehager/temahefte/Temahefte%20_om_spr%C3%A5kmilj%C3%B8_og_spr%C3%A5kstimulering_i_barnehagen_bokm%C3%A5l_web.pdf

http://www.minbarnehage.no/minbarnehage/karmoybarnehagene/pilot.nsf/ntr/6B84057B64A6A90AC12577840022F41B/$FILE/Hvorfor%20skal%20vi%20lese%20for%20barn.pdf

Lykke til, Ragnhild!

Annlaug

0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo