Litteratur i barnehagen

?Spørsmål
Hei dere.
Jeg skal starte et prosjekt om litteratur for barn i barnehagen og trenger litt faglig slagkraft. Jeg skal formidle for de ansatte i barnehagen hvorfor det er VELDIG viktig å lese bøker for barn. Jeg vet jo det er viktig, men har litt vanskelig for å begrunne det mer enn at barn fenges av fortellinger og danner egne bilder i hodet, fantasi, kreativitet. Kan du skrive litt om hvorfor litteratur er viktig for barn, hvorfor noe er bra og noe er dårlig, gjerne med eksempler?
Om dette passer inn i deres tema for denne spalten ville jeg satt stor pris på et svar.
Ragnhild
!Svar
Hei Ragnhild!
Jeg har lyst til å berømme deg for at du søker faglige argumenter for så å formidle disse videre til resten av personalet. Veldig ofte ”vet” vi at det vi gjør er bra, men det er ikke alltid vi evner å få ”de andre” med oss. Kunnskap og begrunnelser er nødvendig for at alle skal se viktigheten av det vi driver med.
Jeg har (som så mange ganger før) måttet søke kunnskap hos andre for å kunne svare deg. Se linkene under, så vil du finne mange gode argumenter. Når det gjelder konkrete kriterier for hva som er god barnelitteratur, har jeg slitt litt. Jeg har alltid ment at uansett hva vi driver med i barnehagen så skal vi gå for kvalitet og forsyne oss på øverste hylle. Det ser ut som at det er en løpende diskusjon blant fagfolk rundt hva en bør legge vekt på for å kunne kalle en barnebok ”god”. Selv har jeg nok ofte fulgt magefølelsen: kjent etter om jeg selv har likt det jeg leser, vært på jakt etter barnas lydhørhet og begeistring, jaktet på muligheter for videre samtaler ut fra teksten, latt meg begeistre av godt språk, en god fortelling, spenning, ettertanke og (i billedbøker) vakre, engasjerende illustrasjoner. Dette har jeg sjelden funnet i (f. eks) Walt Disney`s komprimerte billigutgaver av eventyr…
Kanskje noen av leserne har konkrete eksempler på bøker som kan anbefales?
Linker:
Temahefte om språkmiljø og språkutvikling i barnehagen:
Lykke til, Ragnhild!
Annlaug