Gutt som banner og bruker STYGGE ord

?Spørsmål
Hei.
Vi har en gutt, på 5 år, her kalt M, i barnehagen som banner og sier stygge grove ord til de andre barna. Han bruker ord både om kjønnsdelene og at han skal skjære både hode og magen til barna. M skjerper seg når det er voksne til stede, så han bruker det kun mot barna.
Jeg har diskutert med mor om hvilke metoder vi kan bruke (de har en gutt med diagnosen ADHD hjemme, og hun mener at M lærer av han). Hun mener at når vi hører han si stygge ting, skal vi ta han ut av situasjonen og gi han noen minutter til å tenke over hva han skulle sagt eller gjort i stedet. Jeg har også sagt til mor at personalet må få vite ved levering på morgen om det har vært noen negative opplevelser for M på morgenen.
Det er jo ikke alltid vi hører han si stygge ting, men de andre barna kommer og forteller hva han har sagt. Vi har snakka med M, både alene og i samlingsstund om hvordan vi skal oppføre oss og snakke til hverandre. Vi har snakket om følelser, og om hvordan de andre barna kan føle det når han sier slike ting til dem. Det hjelper i nuet, men glemmes fort nå neste konfliktsituasjon oppstår.
M er i utgangspunktet en flott gutt, omsorgsfull, flink og hjelpsom, men det er dager da alt går på tverke. Det er når han blir irritert og sint at ordene og truslene kommer. Håper at du har fått nok opplysninger og at vi kan få andre ideer til å hjelpe barnet.
MVH Henny
!Svar
Hei Henny!
Dette er nok et problem som krever innsats over tid. På meg virker det som at M har kommet inn i en vond sirkel og at han får inspirasjon til å fortsette gjennom de andre barnas (og de voksnes) reaksjoner. Et gammelt (og ofte godt) råd ved uønsket atferd hos førskolebarn er: Ignorer! I deres situasjon er kanskje dette litt seint nå og det kan være vanskelig å få de andre barna til å ikke bry seg. Men OM dere hadde klart å tone ned oppmerksomheten rundt dette, tror jeg det hadde vært lurt. I tillegg kreves nok andre tiltak.
Linkene under omhandler banning og stygt språk fra barn primært i familiesituasjoner, men jeg tror rådene har overføringsverdi til barnehagen og deres situasjon. I tillegg ser jeg at Torunn har lagt inn en kommentar med råd som jeg absolutt støtter.
http://www.aftenposten.no/amagasinet/morch/article3813761.ece
http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article563067.ece
Lykke til
Annlaug