Kalde dager - sove ute?

?Spørsmål
Hei. jeg har en redskapsbod med doble dører hvor alle mine 6 barn, i familiebarnehagen sover i egne vogner, hvor kaldt kan det være før jeg burde ta de innendørs? Jeg lukker dørene inntil og alle har tykke poser, ulldresser og et teppe hengende foran hver vogn, kjenner på de regelmessig og de virker "fine" men det er vel lungene som får lide eller?
Takk for gode tips etc. hos deg og evt. takk på forhånd denne gang også
Monica
!Svar
Hei, Monica!
Samme dag som jeg mottok spørsmålet fra deg, ble temaet behandlet i min lokalavis og i Dagbladet. Ikke så rart med den kulda vi har nå!
Tydeligvis eksisterer det ulik praksis rundt om i barnehagene, men det virker som mange forholder seg til en grense på minus 10 grader for de minste barna. Dette gjelder både for lek og soving ute. Uansett må en vurdere og bruke sunn fornuft. I ditt tilfelle høres det absolutt ut som du har god kontroll, men kanskje det kunne vært lurt med en gradestokk i boden din?
Det er klart; når barnet ikke beveger seg, fryser det lettere enn om det er i aktivitet. I tillegg er de minste barnas luftveier ekstra utsatt i sterk kulde.
Linken under har flere tips rundt temaet ditt.
http://www.dagbladet.no/2010/12/03/tema/klikk/helse/14558734/

Reader Comments