0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

« Sansemotorisk trening | Main | Kalde dager - sove ute? »
onsdag
jan052011

Planleggingsdag

?spørsmål

Vi skal ha planleggingsdag i barnehagen 3.januar. Da hadde vi tenkt å bruke litt tid faglige diskusjoner. Jeg er på jakt etter en god problemstilling/et case som vi kan diskutere med utgangspunkt i rammeplanen. Vi er en privat barnehage med to avdelinger, en 0-3 og en 3-6 år. Vi har mange assistenter uten relevant utdanning. Har du et godt forslag?
På forhånd takk.

Vennlig hilsen

Bente 

!Svar

Hei, Bente.

Her er det et hav å velge i og det hadde hjulpet meg om jeg visste hva dere er spesielt opptatt av/har som fokusområde. I og med at jeg ikke har den informasjonen, har jeg måttet velge for dere… Om dere ikke ønsker å bruke dette, kan oppsettet kanskje brukes som modell for et annet tema?

Fra Rammeplanen (2006)

”1.5 Barns medvirkning

Barn i barnehagen har rett til å gi uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Barn skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet. Barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet.

(Barnehageloven § 3 Barns rett til medvirkning”

Individuelt:

Gi eksempler på situasjoner hvor barna på din avdeling har gitt uttrykk for sitt syn på det dere holder på med

• Hvordan ble barna(barnet) møtt av de (den) voksne?
  • Hvordan bør barna (barnet) møtes i slike situasjoner?
  • Hva har du sett av barns aktive deltakelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet - på din avdeling?
  • Hva kan, etter din mening, barna være med å planlegge/evaluere?
  • Hvordan kan dere legge til rette for at dette skjer?

Skriv ned stikkord

Avdelingsvis:

Den enkelte presenterer sine punkter for de andre.
Gruppen diskuterer:

• Blir barns medvirkning godt nok ivaretatt på vår avdeling?
  • Hva fungere bra?
  • Hva fungerer dårlig?
  • Hvilke utfordringer har vi?
  • Hva kan vi gjøre for å bli bedre på dette?

Skriv ned konkrete punkter rundt det dere kommer fram til

Plenum (hele barnehagen):

Diskuter spørsmålene:

• Hvorfor er barns medvirkning så viktig?
  • Hvordan kan vi ”få øye på ” barns syn?
  • Hvordan viser vi barna at vi tar hensyn til meningene deres?

Avdelingene presenterer det de har kommet fram til tidliger

Lykke til på planleggingsdagen!

Annlaug

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Some HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>
0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo