0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

« Sjefen min vil bare være inne | Main | Hva er Montessori? »
fredag
apr302010

"Tvinges" til å leke sammen?

?Såørsmål

I hvor stor grad kan man "tvinge" barn til å leke sammen? Jeg er opptatt at alle skal inkluderes. Dette går ofte på bekostning av andres lek, og jeg er litt usikker på om jeg gjør det rette når jeg påtvinger noen som leker fint sammen å ta med seg en til i leken sin. For de som har det fint i sin lek er det ikke bestandig så gøy om de tvinges til å ta med flere, men samtidig er det en viktig egenskap å inkludere andre. Dette må læres.

Har du noen innspill?
Harald

!Svar

Viktig spørsmål og noe jeg ofte har reflektert over selv. Jeg tenker at vi mennesker er ganske like. Barn og voksne. *Jeg* har mennesker rundt meg som jeg trives bedre med enn andre. Det samme har barn. Jeg har ofte observert at voksne drasser med seg et barn som ikke har noen å leke med for så å avbryte en god lekesekvens og ”tvinge” deltakerne der til å inkludere det nye barnet. Jeg vet at jeg selv ville ha mislikt å få en hyggestund med mine beste venner forstyrret av at en eller annen jeg ikke har verdens beste kjemi med, plutselig kommer seilende inn. Jeg tror ikke dette er enklere for barn. I tillegg: Vi vet at jo mer uforstyrret og langvarig frilek barna har, desto mer avansert blir leken. Avansert lek inneholder viktig læring for det enkelte barn. Dermed skal vi legge til rette for dette. Samtidig: Ja, barn må lære å inkludere andre. Så, hva kan vi gjøre?

Et inkluderende og åpent fellesskap er noe vi arbeider mot hele tiden i barnehagen. I alt vi gjør, bør dette være grunntonen vår. Vi voksne kan legge opp til mange og varierte typer samvær som gir gode fellesskapsopplevelser. Vi bør løfte fram (synliggjøre) de barna som kanskje ikke umiddelbart har høyest status i gruppen. En måte å gjøre det på, er når vi voksne leker med disse barna. En voksen som leker med et barn, sier egentlig: ”Jeg liker deg, du er verdifull, jeg har lyst til å være sammen med deg.” Dette blir lagt merke til av de andre barna og ofte fører det til at barnet blir mer ”interessant” i deres øyne. Men: ingen ting av dette ”går av seg selv”! Så: det er snakk om kontinuerlig arbeid fra bevisste voksne som er i stand til å finne gode løsninger i ulike situasjon og hele tiden ha barnas beste for øyet.

Lykke til med det!

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Some HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>
0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo