0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

Main | Putter ALT i munnen »
onsdag
okt232013

Miljøproblem

?Spørsmål

Jeg er ny i en barnehage der en gruppe 5-åringer ser ut til å ha tatt over hele avdelingen. De sprer sammen utelukkende dårlig stemning og det virker som om mine nye kolleger har gitt opp eller er redde for å sette ned foten. Da blir jeg den eneste og det er ingen enkelt oppgave. Denne lille gruppen på fire gutter setter i stor grad agendaen for hva som skjer og hvordan det skjer. Det virker umulig å ha en hyggelig time med mindre disse er borte. Den eneste løsningen jeg har sett så langt er at de fire tas med på en tur for seg. Da blir stemningen harmonisk og hyggelig på avdelingen.

Har du noen råd i en slik situasjon?
Hilsen frustrert nyansatt

!Svar

Min første kommentar: Det er et alt for stort ansvar for barn på 5 år å skulle ”ha ansvar for” stemningen på en avdeling. Dette er de voksnes ansvar og skal være det.

Først vil jeg si: når vi er nye på en arbeidsplass ”ser” vi ting utenfra og har ikke hele bildet. Det er lett å ta feil og som regel tar vi LITT feil. Det kan være at du etter hvert får informasjon og erfaringer som gjør at bildet forandrer seg.

Når det er sagt: det er mange ”grep” vi kan ta for å endre uheldig atferd hos et eller flere barn. Nb! Uønsket atferd er uheldig for dem som står bak den også. Ingen barn ønsker å være ”umulige” (VELDIG i gåseøyne). Barn som voksne ønsker positivt samspill med menneskene rundt seg. Det er de voksnes ansvar å sørge for at dette blir mulig.

”Urokråkene” kan skilles og delta med en voksen sammen med andre barn for å få nye og mer positive erfaringer og handlingsmønstre. Vi kan gi dem ansvar, f eks for de mindre barna (en og en) og vi bør fokusere på det positive og ”belønne” den atferden. Dette er bare noen få eksempler.

Å gi barna ”skylden” for det som skjer, blir helt feil. Atferden de viser er ikke noe de er født med. Dette er noe som skjer i barnehagen og det vil alltid være faktorer i miljøet som trigger og som bør endres.

Håper dette var til litt nytt … kanskje er det noen andre som har erfaringer de vil dele?

Annlaug

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
Some HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>
0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo