0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

« Miljøproblem | Main | Klarer ikke å uttale ord. »
lørdag
aug312013

Putter ALT i munnen

?Spørsmål

Hei!

Jeg jobber på en småbarnsavdeling. Vi har en gutt på 3,4 år som putter ALT i munnen. Enten går han med ermet, halsen, eller gensersnor i munnen, eller så er det en eller annen leke. Han har f. eks tygget av alle bildekkene på de minste lekebilene våre.

Gutten er og veldig stille og sjenert. Snakker nesten ikke i det hele tatt i barnehagen, bare peker, nikker eller rister på hodet. Når mamma eller pappa kommer og henter ham, snakker han derimot som en foss.

Lurer på om du har noen råd/tips om å få slutt på å måtte ha noe i munnen. Og kan dette være et tegn på noe, psykiske problem etc.?

Hilsen Inger

!Svar

Hei, Inger!

Dette var et utfordrende spørsmål som jeg på ingen måte har et skråsikkert svar på.

Har lett litt på nettet uten å finne så mye, men fenomenet er oppe i ulike foreldreforum, så helt alene er dere ikke.

Du sier han prater med mamma og pappa. Det er bra. Da er i hvert fall språkutviklingen godt i gang. Jeg tror det kan være viktig å avdekke hvorvidt han også putter ting i munnen hjemme. Det er jo vanskelig å ha ting i munnen når man snakker, så det å få ham på banen verbalt er nok lurt. Hvorfor han ikke snakker i barnehagen er vanskelig å si, men min første tanke er at han kanskje ikke føler seg trygg av en eller annen grunn. 

Jeg tror jeg ville gitt denne gutten ekstra oppmerksomhet for en periode, helst gjennom å gi èn voksen ansvar for å bruke tid på ham alene.

Linken nedenfor tar opp omtrent samme problemstilling. Barnet er litt yngre, men rådet som blir gitt kan kanskje hjelpe dere også. Et lite sitat:

Det høres ut som din datter er godt i gang med språket og sikkert har utviklet god språkforståelse. Dette ville jeg ha nyttiggjort meg i slike situasjoner. Forklar henne hva hun ser og hva man kan gjøre og ikke gjøre med disse tingene ved å gi alternativ til utforskning. Ta henne gjerne med ut i naturen og utvid din datters perspektiv med utgangspunkt i hennes initiativ. På den måten kan dere oppleve mye spennende sammen, samtidig som datteren din lærer mye nytt, som igjen kan stimulere og gi ideer til mer positive aktiviteter. Sannsynligvis vil slik samhandling virke avledende i forhold til det å putte ting i munnen…”

http://www.familieverden.no/Eksperter/Helsesoster-Elin/Elins-svar/Min-datter-putter-alt-i-munn/

Hvis problemet fortsetter uten tegn til bedring, ville jeg nok – i samarbeid med foreldrene – søkt hjelp.

Lykke til!

Annlaug

References (3)

References allow you to track sources for this article, as well as articles that were written in response to this article.
  • Response
    Response: nobis online
    The Genergitt lovbruddet å sende Terrapins til deres beste start i 21 sesonger.
  • Response
    Response: nobis parka
    jeg fanget dem akkurat som de red gjennom start finish. Som vi startet opp klatre, så jeg rundt: seks ryttere i bruddet, tre av oss Webcor. Akkurat da ledelsen moto avskåret oss halvveis opp bakken helt stoppe løpet. Været hadde allerede begynt å la opp, så vi ble forvirret på hvorfor ...
  • Response
    Response: svea jacka
    London: The Metropolitan Polisen har gripit fyra personer, däribland en 40-årig kvinna, i samband med stickande av pensionerade generallöjtnant KS Brar, som hade lett Operation Blue Star '28 år sedan för att spola ut pro Khalistani militanter från Gyllene templet .

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
Some HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>
0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo