Softis
Last ned vedlegg
Unger elsker søtsaker. Dette er et spennende eksperiment med enkel fysikk som ender opp med en lekker softis ungene kan kose seg med. For de yngste er det gøy for de eldste er det gøy og lærerikt.
Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.
Unger elsker søtsaker. Dette er et spennende eksperiment med enkel fysikk som ender opp med en lekker softis ungene kan kose seg med. For de yngste er det gøy for de eldste er det gøy og lærerikt.
Pølser
Spagetti
Broccoli
Tyttebær/ketcup
Kjele
vann
Del opp pølsene i passe store biter, stikk så spagettien gjennom pølsebitene og kok spagettipølsene i ca 10 min. Kok broccolien i ca 2min. Legg opp spagettibølene på en seng av broccoli og sett på øyne av tyttebær eller ketcup. Bon appetit.
Hvis du bruker grov spagetti og magre pølser er dette et sunt og morsomt måltid.
En uteplass
Mange deltakere
Noe som kan fungere som boks, F.eks. en bøtte, tom isboks, stubbe e.l.
Leken starter ved at en av deltakerne står med en fot inntil boksen og teller til avtalt tall, mens de andre deltakerne gjemmer seg.
Når den som teller er ferdig med å telle, er oppgaven å finne de som har gjemt seg og å si navnet til de man har funnet høyt.
Når den som talte sier "Petter på boks", må Petter komme seg frem til boksen før den som talte, hvis ikke er Petter fanget. Det smarteste er derfor å finne gjemmesteder som er i nærheten av boksen, slik at man kommer seg raskere til boksen enn den som teller. Dersom Petter når frem først og sier"Boksen går", frigjøres alle some før har blitt fanget, og leken starter på nytt. Leken er slutt når alle er fanget.
Det går fint an å gjøre om boksen går, til et lagspill.
Collage er en morsom formingsaktivitet for barn i alle aldre. Denne aktiviteten gir barna mange muligheter innen kreativitet, problemløsning og ulike valgmuligheter. Her kan barna ta egne valg rundt hvorvidt de vil klippe ut ferdige bilder, bruke egne tegninger, fotografier, utklipte former, ulike papirkvaliteter eller andre ting som kan limes til collagen.
Ark (gjerne A3)
Farget ark, det kan godt være avklipp
Aviser
Magasiner
Gamle kalender bilder
Silkepapir
Foto
Stoffbiter
Papp
Glansbilder
Klistremerker
Rett og slett bruk det man har for hånden, som kan klippes og limes
Saks
Lim
Tegnesaker
Maling
Legg de matrialene du vil barna skal bruke utover et bord, la alle få et ark, saks og lim. Barna kan nå velge selv hva de vil bruke til sitt bilde. Så kan de bare klippe ut den formen de måtte ønske og lime på arket. Hvis de vil kan de jo kombinere de bildene og utklipte formene som er limt på, med å tegne eller male selv.
Velg matriale og verktøy ut i fra alder. For de minste kan det være lurt å ha ferdig utklipte former, klistremerker og glansbilder som bare kan limes rett på arket.
For de litt eldre kan det være gøy å få en oppgave. Det kan f.eks være å lage collagen i en farge, altså bruke mange forskjellige bilder, men holde seg til den fargen man har fått uttdelt. Eller velge temaer, som dyr, hus, natur, leker, natt, dag, årstider etc. Collage er også veldig godt egnet som gruppe oppgave.
Smak på ulike smaker med bind for øynene eller når du holder for nesen. Det er morsomt å erfare hvordan sansene våre påvirker hverandre.
Smaken av surt, eks. sitron eller sur agurk
Smaken av salt, eks. maldon salt eller salt kjøtt
Smaken av søtt, eks. sukker eller melis
smaken av bittert, eks. grapefrukt eller appelsinskall
Smaken av umami, eks. buljong eller soltørket tomat
Skjerf
Neseklype ( holde for nesen går fint)
5 boller/skåler
Legg de fem grunnsmakene i hver sin bolle. La barna få smake på alle grunnsmakene. Så kan de få smake på alt en gang til når de holder for nesen, deretter med bind for øynene. Snakk med barna om de ulike smakene, hva smaker godt og hva smaker ikke godt? Hvordan smaker surt når du holder for nesa osv.
Bland grunnsmaker sammen. Prøv for eksempel å blande surt og søtt. Hvordan smaker sitronen med litt sukker på?
Kunnskap om grunnsmakene, kan være et viktig verktøy til å bli enda mer bevisst på gode smaker og gode rådvarer. Og det blir enda morsommere å lage mat.
En tur ut
Kurv eller sekk, som objektene kan samles i
Kamera
Et våkent blikk, eller ti
Be barna titte godt etter morsomme former og spennende farger som finnes i naturen. Ta med objektene dere finner og lag kunstverket ute. Når så kunstverket er ferdig, bør det bli fotografert, slik at kunstverket kan foreviges. Dette er en kunstform som kalles "land art".
Dette er en kunstform som man kan benytte året rundt. Det kan være morsomt å avslutte et år med kunst ute, som en fotoutstilling. Ettersom årstidene forandrer seg, forandrer også matrialet seg. Dette gjenspeiles nok i fotoutstillingen.
Et kort eventyr som De tre bukkene Bruse, Gullhår og de tre bjørnene eller Skinnvotten, er gode eventyr. Bruk konkreter og figurer som illustrerer det som er med i eventyret. Passer for barn i alderen 1-3 år.
Eksemplet nedenfor er til De tre bukkene Bruse.
Eventyret om de tre bukkene Bruse
Tre stk. geitefigurer, gjerne i tre størrelser.
Et troll
Ei bru
Lær deg eventyret, slik at du kan ha fokus på figurene. Figurene skal styres samtidig som eventyret blir fortalt. La figurene gjøre det du forteller og hold blikket ditt på figurene. Når fortellerens øyne følger figurene som beveger seg, holdes fokuset lettere.
La figurene du bruker til eventyret være tilgengelig for barna. Barna blir inspirert til å leke med figurene gjennom din fortelling og bruk av figurene. Fortell gjerne det samme eventyret over tid, småbarn liker repetisjon.
Grønnsaker (2 auberginer, 2 svisker, 2 druer/oliven)
Tannpirkere/grillspyd av tre
Kniv/potetskreller
Denne sebraauberginen er først skrelt litt, slik at stripene kommer frem. Deretter kutter man den ene auberginen i bunnen, slik at den står støtt. Så stikker du et grillspyd i toppen av auberginen, for så å feste den andre auberginen ca midt på, som hode. Bruk gjerne flere spyd, eventuelt tannpirkere for å holde hodet oppe. Fest så sviskene som ører og druene som øyne med tannpirkere. Nå skal du ha en fantastisk sebra foran deg.
Dere kan lage mange forskjellige dyr, med ulike grønnsaker.Bruk samme teknikk.Det kan være lurt å lage noen dyr på forhånd, det skaper inspirasjon. La barna lage fantasidyr/vesen og selvfølgelig la dem smake. Kos dere med grønnsakene.
Turer ut for å sanke
Oppskrifter til råvarene dere har funnet
Glass, flasker, krukker, papirposer eller annet som man kan oppbevare det ferdige produktet i.
Merkelapper til å feste på produktet
Kaker/vafler
Grønnsakssuppe/soppsuppe
Invitasjoner til foreldre, besteforeldre og venner
Legg turene til hager, skog eller bondegårder, hvor man kan plukke og høste. Fordel oppgavene mellom dere, F. eks noen finner oppskrifter,noen samler inn syltetøyglass og tomflasker, noen baker og noen lager mat, noen pynter osv.
Lag dette til et felles prosjekt for hele barnehagen og få alle til å bidra med det de er gode på og mestrer. Kartlegg dette på forhånd i forhold til barnegruppe og kollegaer.
Til selve markedsdagen, har dere produktene klare, gjerne en varm suppe, kaker og kaffe,
Legg lista lavt og kos dere med prosjektet.
Selg produktene, kaffe, suppe og kaker, så kan dere bidra økonomisk til veldedige formål, eller rett og slett ha litt ekstra lommepenger til barnehagen.
Barn oppdager verden med sansene sine. De kjenner, smaker, lukter, hører og ser på det som omgir dem.
Lag egne luktekrukker som kan bevistgjøre barnas luktesans og som er en morsom aktivitet.
Hva lukter de forskjellige krukkene?
Rene glass/krukker med lokk (gamle syltetøyglass er supert)
Forskjellige lukter. Eks. krydder, kaffe eller te.
Merkelapper som kan klistres på glass
Blyant/tusj
Finn frem det du har av spennende lukter. Te, kaffe og krydder kan man bare ha i glasset(det holder med en liten skje, ikke fyll helt opp). Har du spennende lukter i dråpeform, er det lurt å dynke vatt, papir eller stoff med duften, for så å legge den i krukken. Skru på lokket og sett så på en merkelapp som forteller hva krukken inneholder. Nå er krukken klar til å luktes på.
Når dere er på tur med barna og finner ting med lukt, ta de med tilbake til barnehagen og legg det på en krukke, så varer minnet om turen lenge. Jeg vil anbefalle å tørke f.eks blomster, sopp og urter før det legges i krukken, slik at det ikke råtner.
Lag en elg av hendene og føttene dine. Skogens konge er et fasinerende dyr og når du lager ditt eget eksemplar med hender og føtter, blir det ekstra morsomt.
Dette er en aktivitet som passer for alle aldersgrupper, med mer eller mindre hjelp.
Papp i 2 forskjellige farger
Løse øyne med klister på baksiden
Blyant
Saks
Lim
Hender og føtter
Legg pappen på gulvet og tegn rundt den ene foten, deretter begge hendene.
Klipp så ut hendene og foten. Legg hendene med tomlene opp og så limer du foten til hendene. Nå kan du se at elgen har fått horn. Lim på øynene og så er elgen klar.
For de minste kan det være et tips å snakke om fotens og hedenes deler, tærne, hælen og fingrene. Hvis man samtidig lager en elg av voksne hender og føtter, kan man også se på forskjellen på stor og liten.
For de litt større barna, kan de klare det meste selv med litt veiledning. Bruk fantasien og rock opp elgen, f.eks. med ring i hornet...
Lag din egen varmluftballong. Dette er en utrolig morsom aktivitet å gjøre for de fra 4 år og oppover, og den er fantastisk gøy å se på for alle barna.
Mange av dere er nok på blåbærtur med barna. Prøv å tørk bærene og bruk dem som godteri, eller ha de i frokostblandinger, boller og muffens.
Blåbær
Stekebrett
Bakepapir
Stekeovn
Rens blåbærene og legg dem i et lag utover et stekebrett. Lufttørk dem i 2-3 døgn på et tørt og luftig sted. Tørk dem så i stekovn, først ved 30-40 grader i 1-2 timer. Øk varmen til 70 grader, og la de ligge til de er gjennomtørre.
Oppbevar dem på glass.
Ofte kan man finne larver og insekter når man renser blåbær. Prøv å finn ut om de også liker blåbær.
Strandkrabber er gøy og lett å fange. De holder til i strandkanten, langs hele kysten. Lag ditt eget krabbesnøre og tell hvor mange krabber som er blitt fanget.
Pinne/plankebit
Snøre/hyssing (så mange meter du har behov for)
Klype
Finn en pinne eller en plankebit, som barna kan dekorere og sette navnet sitt på. Bind så ene enden av snøre til pinnen eller planken og andre enden til klypen. Klypen fungerer som agnholder og pinnen/plankebiten til å snurre opp snøre på.
Strandkrabben er åtseleter, men spiser i hovedsak muslinger, så det meste kan brukes som agn.
Blåskjell er veldig greit å bruke.
Det er gøy å fange småkryp og insekter. Med vår enkle småkrypfelle kan du fange flere i en fei.
Vi vet at maur er flittige og hvordan de organiserer seg, men har du sett inni en maurtue? Her er en aktivitet som gir deg innsyn i en tue og gjør at du kan studere maurenes aktivitet på nært hold.
Lag rosiner. Egentlig er rosiner soltørkede. Men barn og oss som fortsatt har en del barn igjen i oss er ikke nødvendigvis så tålmodige. Her er et par tips til å påskynde prosessen.
Det er ikke vanskelig og det er gøy å lage papir. Få alle barna med på å lage en stor gryte med papirmasse.
Det hender man finner døde dyr i skogen. For å kunne studere disse på nært hold kan du konservere dem ved å legge dem på sprit. Les mer her.
Kaldrøk laks. Kaldrøking av laks er egentlig en gammel form for konservering. Det smaker godt, er enkelt og morsomt, og det kan involvere mange barn å lage en "kaldrøkingsmaskin".
|
||