0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

« Konsekvens eller straff? | Main | Sjefen min vil bare være inne »
torsdag
mai202010

Fascinert av flammer

?Spørsmål

Vi har et barn (5år) i barnehagen som liker å leke med fyrstikker. Flammer ser ut til å fascinere barnet. Barnet har opplevd brann hjemme. Hva kan vi gjøre for å få barnet til å forstå alvoret av å leke med fyrstikker? Ser ikke ut til at barnet ble skremt av det som hente hjemme?

!Svar

Jeg må innrømme at jeg stusser litt på denne… hvordan vet dere at barnet liker å leke med fyrstikker? Da må han jo ha hatt tilgang til fyrstikker i barnehagen og det skal jo ikke barn ha? Først og fremst holder vi alle mulige farlige gjenstander unna småbarn. Hvorvidt de forstår eller ikke, spiller ikke så stor rolle, tenker jeg. De skal ikke få tak i noe som kan forårsake farlige situasjoner. Parallelt forklarer vi hvorfor enkelte ting ikke kun er for voksne. Sakte, men sikkert modnes de fleste barn og utvikler en forståelse som hjelper dem til gradvis å kunne ta vare på seg selv. Men i mellomtiden er dette de voksnes ansvar.

Jeg synes ikke det er rart om dette barnet er ekstra opptatt av flammer. Det har sikkert vært mye ståhei rund hendelsen hjemme og det har nok satt spor. Om barnet er skremt eller ikke, skal ikke jeg uttale meg om, men at dette har vært en sterk opplevelse, går jeg ut fra. Barn trenger å bearbeide sterke opplevelser, og kanskje er det nettopp det han/hun forsøker å gjøre. Når det er sagt, så er min erfaring at alt som er ulovlig eller ikke for barn blir ekstra spennende, - nettopp fordi det er ulovlig. Dermed blir det viktig at vi voksne sørger for et trygt miljø hvor det ikke er mulig å skade seg.

Hold farlige gjenstander unna!

Reader Comments (2)

Jeg må bare komentere på "facinert av flammer" Problemet er hjemme med fyrstikker. Det er mor som har bedt om hjelp. I barnehagen går vi mye på tur og tenner opp bål. Da er barnet borti hele tiden og får brannhull i dressen o.l. Det med fyrstikker er ikke i barnehagen! Måtte bare få sagt det. Vi valgte å spør deg, for så å kunne gi mor best mulig hjelp og svar. takk.

mai 25, 2010 | Unregistered CommenterInnsender

Det var godt år høre! Svarene mine på 0-6 baserer seg på det jeg får vite i innsendte spørsmål (og min tolkning av dette).
Det kan lett bli "feil", så takk for oppklaring!

mai 30, 2010 | Unregistered CommenterAnnlaug

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Some HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>
0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo