Barn som biter

?Spørsmål
På vår småbarnsavdeling er det et barn 2 år som biter og biter. Vi prøver å være tett på, men det skjer så utrolig fort. Vi har et annet barn 2 år som blir bitt gang på gang, og han gir ikke lyd fra seg. Dette er en vanskelig situasjon for biteren/den som blir bitt og begges foresatte. Har du gode råd?
!Svar
Hei Ingrid! Det er et aktuelt spørsmål du stiller og det har blitt stilt tidligere. Se mitt svar den 19.06.09: ”Barn som biter og slår”. Lykke til!
Dette er en problematikk som mange vil kjenne igjen! Jeg pleide å kalle dem ”biterne” og de krevde virkelig et personale med våkne øyne og raske bein. En gang rakk jeg så vidt å røske en av dem opp fra gulvet rett før bitesaksa tok tak i nesa på et annet barn. Andre ganger var jeg ikke like heldig...
Forslag nr 1: Hold ut! Dette går over og det er som regel snakk om en relativt kort periode i ett og et halvt til to og ett halvt – års – alderen.
Forslag nr 2: Bruk øynene og organiser slik at en voksen ALLTID har dette barnet i øyekroken
Forslag 3: Stopp atferden før noen kommer til skade
Hvordan stoppe atferden? - Kort og brutalt vil jeg si. Et tydelig ”Nei!” samtidig som barnet løftes vekk og plasseres et annet sted. ”Ja, men er ikke det traumatisk for barnet?” – Kan godt hende, men livet er av og til brutalt og enkelte ting MÅ vi rett og slett lære å IKKE gjøre, tenker jeg.
Hvis dere organiserer godt og har overblikk hele tiden vil dere unngå de mest brutale utslagene. Når den voksne ser at det er fare på ferde, kan hun/han gripe inn før ting skjer og lede barnet over i noe annet. Det er det ideelle.
I tillegg: Gi masse positiv oppmerksomhet og tilbakemeldinger på positiv atferd. Selv de minste av oss er svake for skryt og ønsker god samhandling med andre. Kontrasten blir stor til ”Nei!” og morske blikk noe som forhåpentligvis fører til at barnet mer og mer velger en positiv atferd...