Skille i gutte og jentegrupper?

?Spørsmål
I barnehagen der jeg har min datter har de begynt med gutte- og jentegrupper. Saken er at de har en guttegjeng som er ganske vanskelige, og dette vil de gjøre noe med ved å skille gutter og jenter. Ikke hele tiden, men ganske store deler av dagen kommer guttene til å gjøre "gutteting" og jentene til å gjøre "jenteting"
Det er jo flott at de vil gjøre noe med problemer, men jeg har en gutt som ikke trives sammen med disse guttene i det hele tatt og han vil neppe trives mer av å tilbringe enda mer tid sammen med dem. Jeg har tatt dette opp på foreldremøte, men møtt lite gehør.
Mitt spørsmål er: Kan man gjøre slikt? Det er jo ganske bakstreversk. Hva synes du?
Håper på støtte, så jeg kan komme med litt mer kjøtt på beina når jeg tar det opp igjen.
Ellen
!Svar
I utgangspunktet synes jeg ikke det du beskriver er bakstreversk. Tvert imot; det virker som om personalet tar ansvar og forsøker å gjøre noe med en ”ond sirkel”. Når det er sagt; så har barnehagen et ansvar for det enkelte barns utvikling. Gutten din skal også føle seg trygg for å kunne utvikle seg og trives. Hvis det stemmer at han ikke trives sammen med de andre guttene på avdelingen, kan det ses på to måter.
1: at han må skjermes fra de andre guttene
2: at han (og de andre guttene) trenger hjelp til å fungere sammen
Jeg tror ikke jeg ville brakt disse tingene opp utelukkende på et foreldremøte. Be om en prat med pedagogisk leder og spør om hvordan hun/han tenker i forhold til ditt barn. Jeg ville også bedt om informasjon rundt: hvor ofte ”guttegruppa” skal være sammen, hva de skal gjøre sammen, hvor mange voksne som skal delta, de voksnes rolle i gruppa og hensikten med samlingene; altså: mål, organisering og innhold for dette opplegget.
Jeg tar det for gitt at personalet i barnehagen ønsker det beste for alle barna – også for din gutt. Dermed trenger de et godt samarbeid med deg og de burde være positivt innstilt til dine innspill.Lykke til!
Annlaug