Kan man «presse» barn til å slutte med bleie?

?Spørsmål
Vi har en gutt på 4 år og snart 7 måneder som nekter å slutte med bleie. Han både tisser og bæsjer i bleia og blir helt fra seg når vi snakker om at han må begynne å gjøre dette på do. Da vil han ikke snakke om det og ser egentlig ut som at han skal begynne å gråte.
Vi har ikke presset han på dette og hjemme har han fått lov til å være "baby" hele tiden. Dersom vi har snakket om det mer enn to dager på rad har han sagt hjemme at han ikke vil i barnehagen for "de maser om at jeg må slutte med bleie." Dermed har vi fått beskjed fra foreldrene om ikke å ta opp dette mer. Men vi mener han er mer enn stor nok til å slutte med bleie. Men samtidig ønsker vi ikke å gjøre vondt verre med mas, men se om vi kan finne andre måter å gjøre dette på. Det er der det stopper litt for oss. Vi kan gjerne ta den "kampen" med bleieslutt dersom det er det som skal til. Men vi ønsker å forsikre oss om at det er det riktige å gjøre i denne situasjonen. Kan man "presse" barn til å slutte med bleie, og i så fall, hvordan gjør vi det minst mulig traumatisk for ham?
De andre barna har så smått begynt å legge merke til at han fortsatt bruker bleie, selv om han er en av de største i barnehagen. Han blir ikke mobbet, men de poengterer at det er mange yngre barn som går på do. Han er også veldig forsiktig i lek med andre barn, og tar sjelden igjen hvis de gjør noe med han.
!Svar
Jeg har tidligere svart på et spørsmål som likner veldig på ditt. Se 5.11.09: ”Vegring for å gå på do”. Situasjonen den gangen var litt annerledes enn din, da barnet faktisk hadde sluttet med bleie, men vegret seg for å bruke toalettet. Det jeg har lyst til å tilføye her, er å understreke at hva dere enn velger å gjøre må det skje ”i nær forståelse og samarbeid med barnets hjem” som det så fint heter i rammeplanen. Slik jeg tolker ditt innlegg, virker det som personalet i barnehagen og foreldrene til gutten har ulikt syn på det som skjer. Som fagperson har du mye relevant kunnskap rundt hvilke følger det vil kunne ha dersom dette barnet ikke slutter med bleie. Den kunnskapen bør du dele med foreldrene. Ingen foreldre ønsker at eget barn skal bli stigmatisert eller få negativ oppmerksomhet fra andre barn. Dermed anbefaler jeg et møte med foreldrene. Gi informasjon og be om deres innspill og ideer til hva som kan gjøres.
Til ditt spørsmål: ”Kan man ”presse” barn til å slutte med bleie?”: NEI. Det er (heldigvis) en del ting vi voksne ikke kan tvinge barn til, f. eks. spise, sove og gå på do. Det er imidlertid mye annet vi kan gjøre, men da må samarbeidsklimaet være godt. Det blir viktig å ta både barn og foreldre på alvor og ha den innstillingen gjennom hele prosessen. Lykke til!