Økende sykefravær

Hei
Jeg er styrer for en nyåpnet privat barnehage. Vi er nå fireavdelinger, 40 barn og 15 ansatte. 10 av disse ansatte er under 30 år, majoriteten er i tidlig 20´åra. Vi har i vårt første driftsår hatt et meget stort sykefravær, mye forsentkomming og "småkonflikter" de ansatte imellom. Jeg skulle så gjerne fått noen tips til hva jeg kan gjøre for å løse disse utfordringene. Har du noen tips eller råd? Har noen av dere andre barnehageansatte noen tips? Jeg er litt fortvilet nå, og har ingen flere ideer om hva jeg kan gjøre.
Hilsen Ane
Hei, Ane!
Først og fremst: Jeg kjenner meg igjen i din situasjon! For mange år siden var jeg styrer i en ny barnehage. De første månedene var alt fryd og glede. Folk virket fulle av pågangsmot og viste kun sine positive samarbeidsevner. ”Honeymoon”- fasen varte imidlertid ikke særlig lenge… Hverdagen traff med all sin realisme og avdekket store ulikheter i personalgruppa. Holdninger, verdier og ikke minst: arbeidsmoralen varierte enormt, noe som førte til små og store konflikter.
Min erfaring: Dette lar seg ikke løse fra den ene dagen til den andre. Det er snakk om et langsiktig – og kontinuerlig arbeid. Og: det trengs tydelige ledere som stiller krav samtidig som de har evnen til å motivere og utfordre.
Det første jeg ville gjort, er nok å kartlegge hvordan den enkelte trives og ser på sin egen rolle i barnehagen. Deretter: begynn fra kant, sett deg små mål og trekk personalet inn i prosessen med en gang. Jeg ville formidlet min opplevelse av problemene til hele personalgruppa. Samtidig ville jeg pekt på de standardene og målene vi er forpliktet til å jobbe mot. Jeg ville også brukt mye tid på å begrunne hvorfor disse tingene er så viktige. Så ville jeg bedt om personalets opplevelse av situasjonen og lyttet godt. For å få til endring er det viktig at alle parter har noenlunde samme opplevelse, med andre ord: ser problemene. Dette kan ta tid, men det er en viktig prosess. Når dette arbeidet er gjort, bør personalet inviteres til å komme med forslag til hva som kan/bør gjøres. (brainstorming)
Gjennom hele prosessen: vær ærlig, men ikke anklagende. Jobb for at alle skal kunne føle seg trygge og tørre å komme med innspill. Sørg for å ha med latteren, leken og gleden!
Er det noen ”der ute” som har konkrete erfaringer fra liknende prosesser?
Lykke til, Ane!