0-6 på facebook

Besøk 0-6 på Facebook:

Min minnebok

Med Min Minnebok fra 0-6 systematiserer du enkelt innholdet til barnas avslutningsperm. Det er et vakkert design laget av 0-6 spesielt til barnehager og det gir barnas "avslutningsperm" en flott innpakning i tilllegg til at den har flere praktiske løsninger som lomme for CD med digitale bilder eller annet og kuttet ut ramme til bilde på forsiden.

Les mer>>

Spørsmål og svar:

Annlaug Madland har lang erfaring fra arbeid i barnehage og fra undervisning ved allmenn - og førskolelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger. Hver uke svarer hun på medlemmenes spørsmål om stort og smått i barnehagen.

torsdag
jun032010

Vil ikke la barna dra på tur

?Spørsmål

Det er en mor i barnehagen jeg jobber som er veldig redd for veldig mye. Det har startet noen nye nyutdannede førskolelærere hos oss som sprudler av ideer. De vil ut på tur i buss og i bil, men så har denne mammaen sagt at hennes barn får ikke være med på turer i buss eller i bil der andre kjører. Resultatet har vært at da har ingen dratt og turene er avlyst på grunn av en
mamma. Kan man gjøre sånn? Kan hun ene og alene sette stopper for at alle drar på tur? Det er jo skrekkelig.

Har du noen anelse om hva men kan gjøre i en slik situasjon?

Hilsen Wera- styrer

!Svar

Hei Wera!

Jeg har lett og lett for om mulig å finne klare regler rundt disse tingene. Fra statlig hold finner jeg mye om å følge forskriftene for sikring av barn i bil og buss, men ikke noe om hvorvidt tillatelse fra foreldrene er påkrevd. Mitt inntrykk er imidlertid at barnehagene innhenter tillatelse fra foreldrene før de evt. tar barna med i bil, buss etc. Det skulle bare mangle, tenker jeg. Og: om vi ber om foreldrenes samtykke, må vi også respektere deres rett til å si nei.

En rekke kommuner og barnehager har tydeligvis tenkt nøye gjennom problemstillingen; to eksempler på det finner du i linkene under. Her står det også litt om hva man kan forsøke dersom foreldrene ikke ønsker å gi sin tillatelse.

Min barnehage>>

Knærten Barnehage>>

Gjennom dialog med foreldrene kan vi kanskje finne alternative måter å løse ”problemet” på. Om ikke dette går, må vi nok legge om planene våre, noe barnehagefolk tradisjonelt er veldig flinke til.

Hører gjerne fra leserne hvis dere har erfaringer rundt dette spørsmålet!

Lykke til!

Annlaug

0-6
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo
Tlf: 482 87 059
E-post: anders@0-6.no
Org nr: 986405887
0-6 drives av:
0-6 Utvikling Nederhoed
Munkerudveien 79 G
1165 Oslo